در بیشتر کشورها رانندگان کامیونها باید گواهینامه مخصوص که در ایران به پایه یک موسوم است داشته باشند . علاوه بر این باید به برخی از کلیات مربوط به تعمیرات و اصول مکانیک خودروها آشنائی داشته باشند . هرچند برای اخذ این نوع گواهینامه و اشتغال به عنوان راننده کامیون جنسیت مطرح نیست اما به دلیل سختی های خاص این شغل و زمان زیاد کار و همچنین دوری از خانه و خانواده اکثراً رانندگان کامیونها مردان هستند .
رانندگان کامیون اجناس و بارها را از جایی به جای دیگر حمل می کنند. این شغل علیرغم داشتن مشکلاتی مانند سختی کار، حوادث جادهای و سرما و گرما از مشاغل سخت به حساب نمیآید و همچنین علاقه مندانی نیز دارد.
البته همه در این شغل از همان ابتدا راننده نمیشوند، اول شاگرد شوفری را تجربه میکنند و بسته به پارامترهای مختلف از جمله اینکه خودشان صاحب کامیون هستند یا برای صاحب کامیون کار می کنند، چه کامیون و با چه ظرفیتی در اختیار دارند، شخصی کار می کنند یا برای شرکت یا سازمان خاصی و .... درآمدشان هم متفاوت است.
راننده کامیون در هفته باید مقدار ساعات معینی را کار کند. البته اغلب به صورت نامنظم و در بسیاری مواقع در شب ها رانندگی می کنند. رانندگان بین شهری معمولا روزهای زیادی را از خانه دور هستند. آنها باید بتوانند در شب ها و هر نوع آب و هوایی رانندگی کنند.
راننده کامیون با کار خود ارزش زیادی را برای اقتصاد کشور ایجاد می کند. او مواد اولیه را از مراکز تولید و تهیه به کارخانجات تولید حمل کرده و سپس محصولات تولیدی کارخانجات را از محل کارخانه به بازار مصرف و یا عمده فروشی ها حمل می کند.همه چیز درباره شغل کامیون داری / از سختی های کار تا درآمد ماهیانه
اما این شغل چقدر درآمد دارد ؟
طبق آماری که وب سایت indeed.com سالانه منتشر می کند درآمد سالیانه راننده کامیون در آمریکا از حداقل 14,000 دلار /263,900,000 تومان (قیمت تبدیل شده) تا 153,000 دلار /2,884,050,000 تومان (قیمت تبدیل شده) است که معدل آن حدود سالی 62,324 دلار /1,174,807,400 تومان (قیمت تبدیل شده) می باشد.
با جستجو در محتوای اینترنت می توان به اطلاعات مفیدی در این باره دست یافت، مثلا در سال 1394 داود کشاورزیان رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای و معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: اگر قیمت سوخت واقعی شود درآمد متناسب با آن افزایش پیدا میکند و می تواند به جای 12 تا 13 میلیون تومان، ماهانه 20 میلیون تومان درآمد به دست آورد بعد 8 تا 9 میلیون اجاره یا پرداخت قسط را بهتر میتواند بپردازد.
این سخنان اعتراض شدید راننده های کامیون را در پی داشت، در ادامه بخشی از این نظرات و سختی کار این شغل را مطالعه فرمایید :
#1
همش دروغه ١٢-١٣ میلیون کجا بود من خودم تریلی دارم به والله تو خرج موندیم نمیدونیم چه خاکی بگیریم سرمون کسی هم ماشینمون رو نمیخره
#2
آقای وزیر شما اول برا کامیونا بار جور کن
طرف هنر کنه ماهی4-5 بار بهش بخوره
خدایی من موندم این نظرات فضایی رو از کجا میدن
قیمت نان آزاد شد،بیشتر نانواییها الان آزاد پز شدن
نان شد 2 برابر آرد شد 4 برابر
الان برید از نانوالها بپرسید شرافتا کدومشون از آزاد پزی راضی هستن
#3
این قشر زحمت کش که همیشه با این وضع جاده ها در آستانه مرگ هستند و با مرگ دست و پنجه نرم می کنند و ماهها دور از خانواده می باشند راننده از مرند رفته بندر عباس یک ماه یک ماه نمیاد خونش تا بتونه اقساط ماشین و خرج خونش رو دربیاره ؛چرا تهمت می زنید؟این راننده ها هستند که مایحتاج اولیه زندگی ما را از بندر ها به شهرها می آرند به خدا انصاف نیست اینطوری قضاوت کنید.مگه چند درصد از کامیون داران قاچاقچی هستند ؟قاپچاق در اسکله ها صورت می گیرد نه در کامیون ها توسط کامیونداران.یکی به داد این قشر پر زحمت جامعه برسه اینها سربازان گم نامی هستند که نام اینها در هیچ دفتر و دستکی ثبت نیست که فقط برای در اوردن نان حلال افتادند به جان جاده ها؛اینها را درک کنیم.
#4
آقا با این وضع کار خرید کامیون اصصصصصصصصصصلا به صرفه نیست.
صبر کن شاید فرجی بشه.
210 ملیون یک کمپرسی بنز 10 چرخ خریدم شریکی. شبانه روزی کار کنم ماهی 3.5 درمیاد (البته زمانی که کار خوب بود 7-8 تومن میشد که ما اون زمان کامیون نداشتیم!) خووب شما با احتساب سود بانکی 22 درصد که الان یعضی بانکا میدن حساب کن میشه ماهی 3.850. تازه مخارج دیگه لاستیک جفتی 2 تومن. تعمیر موتور هر 5 سال 12 تومن و .......
#5
ماشین داری دیگه مرده خدا بیامرزدش،صدای دوهول از راه دور خوشه ،،تمام بدبختی و فشار رو باید ماشیندار تحمل کنه مگه چه گناهی کرده اخه،شبانه روز تو جاده برا یه لقمه نون به قیمت گزاف ،مگه هفته چند روزه که از چهارشنبه شرق تهران تریلی ممنوع میشه بخوابی که میخوان مسافرا برن شمال ، بابا مگه ما چه گناهی کردیم راننده شدیم ،با این وضع گرونی،فوق خسته شدیم دیگه بسه تو رو خدا بسه.شما برید منشا قاچاق سوخت گازوییل رو پیدا کنید چرا گازوییل رو گرون کنید.
#6
سلام و خسته نباشین به رانندگان.میخواستم به رانندگانی که بار نمیخوره به دلیل شرایط بد یه کار پیشنهاد کنم.یه سالن اجاره کنین ۴۰۰ متری و ۵ تا دستگاه جوجه کشیم بخرین توش تخم شترمرغ بذارین و هر۲۵ روز حدود ۲۰۰ تا جوجه میدن هرجوجرو ۲۵۰ هزارتومن میخرن هر شترمرغ بالغم بین ۲تا چهار میلیون انشاالله جوتب میگیرین.یاعلی
#7
سلام.کسی که قراره همسر آیندم بشه از روی ناچاری و نبود شغل مجبوره که شغل پدرش یعنی رانندگی کامیون رو انتخاب کنه...منم مخالفم چون واقعا نمی دونم در آینده می تونم با شغلش کنار بیام یانه.با تنهایی،خطراتی که داره یا اصلا اینکه خانوادم شرایط کاری نامزدم رو قبول می کنن یا نه...ولی با این همه به همه رانندگان عزیز خسته نباشید میگم
#8
با سلام حضور تک تک عزیزانم بنده 10سال است راننده کامیون هستم، عزیزانی که علاقه مند به شغل رانندگی هستید برادر گرامی نا ایمن بودن جاده های ایران با اغلب رانندگان معتاد و متوهن وکامیونهای فاقد استاندارد و مامورین جلاد راهنمایی رانندگی و فقدان قانون کامل برای دفاع از حقوق شخص راننده و نبود در آمد کافی بهترین شغل برای ختم ادامه حیات و ارایه خوانواده ای اواره به جامعه هست.
#9
با سلام .من همسر راننده ی تریلی کفی هستم پیشنهاد میکنم این شغل را انتخاب نکنید چون برای راننده ی تریلی در ایران هیچ ارزشی قائل نمیشوند.شما اگر یک تریلی 500 میلیونی هم داشته باشید و سند ماشین را به بانک ببرید 1000 تومن به شما وام نمیدهند میگویند این سند اصلا ارزشی ندارد اما شما اگر یک خانه 30 متری هم داشته باشید و به بانک بروید با همین سند میتوانید 5 میلیون تومان وام تعمیرات بگیرید .خیلی سختی کار داره .اگر بار باشد که نیست در ماه 4 بار به شما تعلق میگیرد این 4 بار رو شما تقسیم بکنید مثلا تهران 250 هزار تومان.4 تا 250 تومان 1 میلیون تومان /پول بار نامه/پول روغن/بیمه ماشین/بیمه شخص ثالث/بیمه بدنه خودرو/پول لاستیک (هر جفت 5 میلیون)/پول خورد و خوراک راننده/کرایه خونه/پول آب برق گاز تلفن/خرجی خونه.بخدا آدم اگه کارمند باشه بهتره. این همه سرمایه میزاری ماهی شاید 1 میلیون تومان هم دستتون رو نگیره وضع بار در ایران به شدت وخیم است.به علت اینکه اصلا برای راننده های تریلی بار نیست.بخدا دروغ نمی گویم.میتونید 1 سر برید پایانه ها سوال کنید ببینید برای 1 سرویس بار چند روز باید منتظر بمونید .قدیم ها حالا اینطوری نبود کامیون کم بود در نتیجه بار زیاد اما حالا که همه چیز ما از چین وارد میشه تمام شرکت ها تعطیل شدن کاگرا بیکار تولید ما کم شده عرضه و تقاضا هم کم شده به همین علت راننده های تریلی هم بدبخت و بیکار شدن اونقدر هم صرف نمیکنه. چون استعلاک ماشین هم زیاد است که بار بزنید برید جنوب یا راه های دور چون خرج ماشین خیلی زیاد میشه.برای همین من توصیه میکنم اصلن وارد این شغل نشید بخدا بدبخت ترین آدما راننده های تریلی ها هستن که هیچکی هیچ ارزشی براشون قائل نمیشه.در تابستان ها شب ها باید رانندگی کنید چون روز آنقدر هوا گرمه زود لاستیک هارو از دست میدید و هی باید هزینه کنید و شب رانندگی کردن خیلی خطرناکه پس عمرتون رو برای این شغل هدر ندید .همسر من الان 20 ساله که راننده تریلیه سختی کار نداره 10 سال هم باید کار بکنه تا بازنشسته بشه اگر این رو نوشتم بخاطر اینکه میخوام شما هم مثل همسر من عذاب نکشید ایشالاه خداوند پشت و پناه همه ی راننده های تریلی باشه و سایشون سر خانواده هاشون باشه که خیلی عزیز و زحمت کشند.(لطفا نظر من رو تایید کنید تا همه ببینن) موفق باشید
#10
حضرات عشق ماشین و عشق بیابون که شب و روز خواب ندارن واسه پایه یک و بیابون رفتن عرض کنم که من پایه یک و کلیه مدارکم رو مانی واگذار میکنم و اظهار ندامت و پشیمانی و از روی زن و بچم اظهار شرمساری میکنم چون جز فلاکت و نکبت هیچی نصیبم نشد.... ذوق نکنید ایشالا میرید و ملاحظه میکنید که گدایی کنار خیابون شرف داره به شوفری مسخره بیابون
لوازم یدکی کامیون را از دیزل شاپ بخواهید
- ۹۹/۰۴/۰۷