به گزارش «اخبار خودرو»،داریوش امانی؛ قائممقام سازمان راهداری و حملونقل جادهای کشور با حضور در گفتوگوی ویژه خبری، توضیحاتی را درخصوص طرح جدید نوسازی ۵هزار دستگاه توسط این سازمان ارائه کرد. این سازمان که به گفته امانی در سه سال اخیر نیز ۵هزار دستگاه خودرو فرسوده را نوسازی کرده، در نظر دارد قرارداد سومی را هم بهمنظور نوسازی یکهزار خودرو فرسوده دیگر بهزودی امضا کند و درمجموع ۱۱هزار خودرو را طی ۶ سال مورد نوسازی قرار دهد. احمد کریمی؛ دبیر کانون کامیونداران کشور نیز بهصورت تلفنی در این گفتوگو شرکت کرد و این طرح را در مجموع برای مالکان کامیونهای فرسوده در کشور جذاب عنوان کرد.
فرسودگی ۶۵هزار خودرو باری در کشور
قائممقام سازمان راهداری و حملونقل جادهای در مورد تعریف فرسودگی ناوگان سنگین کشور گفت: «درحالحاضر آییننامه سن فرسودگی را در اختیار داریم که براساس قانون هوای پاک تنظیم شده است. براساس این آییننامه سن فرسودگی ۱۵ سال تعیین شده است که البته این بحث توسط دیوان دچار خدشه شد.»
داریوش امانی در ادامه با اشاره به این که ۳۸۰هزار ناوگان فعال در بخش باری فعال هستند و نوسازی ناوگان سنگین در سالهای اخیر به تاخیر افتاده است، بیان کرد: «درحالحاضر نزدیک به ۶۵هزار ناوگان بالای ۳۵ سال داریم. در این طرح که براساس صرفهجویی از محل سوخت و ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید و کسبوکار است، سازمان اقداماتی را انجام میدهد.»
نوسازی ۶هزار خودرو فرسوده در دستور کار سازمان راهداری
وی همچنین درخصوص اقدامات انجامشده برای نوسازی ناوگان اظهار کرد: «در ۳ سال گذشته حدود ۵هزار دستگاه خودرو فرسوده از ناوگان را مورد نوسازی قرار دادهایم.» امانی ادامه داد: «برای ما بسیار حائزاهمیت بود که در سال جهش تولید، قرارداد جدید را هم به سرانجام برسانیم که هفته گذشته بین سازمان راهداری به نمایندگی از وزارت راه و شهرسازی، بانک صادرات و خودروسازان در بخش خصوصی امضا شد.»
قائممقام سازمان راهداری و حملونقل جادهای اظهار امیدواری کرد در مرحله اول ظرف ۱۰ روز آینده ۲۰۰ دستگاه از این ناوگان را در اختیار متقاضیان قرار دهند. وی تصریح کرد: «سازمان راهداری و حملونقل جادهای در مرحله نخست این طرح برای کامیونهای بالای ۵۰سال هدفگذاری انجام داده است.» امانی توضیح داد: «براساس تفاهمنامه جدید قرار است این ۵هزار دستگاه طی ۲۰ ماه آینده مورد نوسازی قرار گیرند.» وی همچنین از برنامههای این سازمان برای نوسازی یک هزار دستگاه دیگر از خودروهای فرسوده خبر داد و گفت: «با امضای این تفاهمنامه جمع نوسازی را در سالهای اخیر به ۱۱هزار دستگاه خواهیم رساند و امیدواریم یکهزار دستگاه را هم هرچه سریعتر عملیاتی کنیم و طی ۱۲ ماه بعد از عقد قرارداد این تعداد را هم به نوسازی ناوگان اضافه کنیم.»
نوسازی با همکاری بانک صادرات
قائممقام سازمان راهداری و حملونقل جادهای در ادامه افزود: «با توجه به شرایط کشور و تحریمها و مسائل تولیدکنندگان خودروهای تجاری، برنامهریزیهای مناسبی برای نوسازی ناوگان انجام شده است.» وی بیان کرد: «بانک صادرات تمام نوسازی ناوگان را پذیرفته و قرار است بحث نوسازی ناوگان بهطور کلی با این بانک انجام شود و با توجه به اینکه زمان بسیاری صرف بررسی مشکلات و موانع این قرارداد شد، امیدواریم طی مدت تعیینشده نوسازی ناوگان انجام شود.» امانی گفت: «از نظر تناژ نیز کامیونهای بالای ۱۰ تن اولویت نوسازی براساس این طرح را دارند.»
وی افزود: «به دلیل شرایط تحریم با محدودیت واردات مواجه هستیم، اما تمام تلاش بر این بوده است تا ناوگانی را وارد کنیم که مورد استقبال مالکان خودروهای فرسوده قرار گیرد و خدمات پس از فروش خوبی را در اختیار آنها قرار دهد.» امانی ادامه داد: «بعد از واردات کامیونهای چینی بیکیفیت در سالهای اخیر، تمام تلاش سازمان بر این بوده است که ناوگانی را مطابق با استانداردهای ۸۵گانه و رضایت کامیونداران وارد کشور کنیم.»
مزایای نوسازی خودروهای فرسوده
وی همچنین درخصوص نتیجه اجرای این طرح تصریح کرد: «با اجرای این طرح چرخه صنعت تجاریسازی کشور به گردش در میآید.» امانی افزود: «موضوع دیگر این است که نزدیک به یکمیلیارد و ۲۲۰میلیون لیتر صرفهجویی سوخت براساس اجرای این طرح محقق خواهد شد و از سوی دیگر استاندارد آلایـــــندگی این خودروها بالاست و میتوان از این طریق بـــــه قـــانون هوای پاک نزدیک شد.»
قائممقام سازمان راهداری و حملونقل جادهای عنوان کرد: «جوانشدن سن ناوگان کشور که درحالحاضر یکی از فرسودهترین ناوگانهای دنیاست، از دیگر مزایای اجرای این طرح است و با این اقدام میتوان میزان بهرهوری ناوگان را افزایش داد.»
تسهیلات ۸۰ درصدی با بهره ۹ درصد
وی درخصوص ایجاد انگیزه برای مشارکت در این طرح گفت: «تلاش ما بر این بود که جــــذابیت این طرح را افزایش دهیم تا رانندگان در این طـــــرح مشارکت کنند.»
امانی افزود: «۸۰ درصد هزینه خرید این خودروها بهصورت وام در اختیار متقاضیان قرار میگیرد که ۹درصد سود آن را خریداران و ۹ درصد دیگر را سازمان به صورت یارانه پرداخت میکند. یعنی رانندگان تسهیلات ۸۰درصدی با بهره ۹ درصد را در اختیار خواهنــــــد داشت. تنــــــها ۲۰ هزینه این خودروها آورده مالکان خـــــواهد بــــــود.»
وی ادامه داد: «این در حالی است که در تمام مراحل نوسازی، توسعه ناوگان متوقف خواهد شد. یعنی ابتدا باید گواهی اسقاط برای ناوگان ۵۰ساله صادر شود و بعد تسهیلات در اختیار رانندگان قرار میگیرد. حتی مشارکت در طرح جایگزینی با خودروهای ۳ سال کارکرد اروپایی نیز به شرط اسقاط انجام میشود.»
کیفیت، موضوع اصلی واردات باشد
دبیر کانون کامیونداران کشور نیز در این برنامه در خصوص طرح نوسازی ناوگان تجاری اظهار کرد: «اصل موضوع نوسازی یکی از اولویتهای اصلی حملونقل جادهای است. سازمان راهداری هم در جلسات مختلف برای اجرای قانون در بحث نوسازی و هماهنگی با سازمانهای ذیربط تلاش میکند.» احمد کریمی در ادامه گفت: «تا امروز برنامه نوسازی آنطور که باید و شاید پیش نرفته است.» وی درخصوص مشکلات ناوگان فرسوده بیان کرد: «در کنار تمام مسائلی این ناوگان فرسوده برای کشور به همراه دارد، باید به این موضوع اشاره داشت که هزینه تعمیر این خودروها و تامین قطعه برای آنها، ارزبری بالایی را در کشور به وجود میآورد.» وی توضیح داد: «اولویت اول این است که ناوگان باکیفیتی جایگزین شود تا با ورود به چرخه حملونقل کشور نیاز به تعمیر نداشته باشد.» کریمی تصریح کرد: «در سالهای گذشته شرکتهای خودروسازی به این موضوع توجه چندانی نکردهاند و محصولات چینی را وارد ناوگان کردند. شاید بخشی از این موضوع مربوط به محدودیتها بوده، اما بخشی از آن نیز بهطور قطع بیتوجهی به کیفیت ناوگان است.»
توقف عرضه همزمان با نوسازی الزامی است
دبیر کانون کامیونداران کشور در ادامه با اشاره به اینکه خودروهای بهاصطلاح فرسوده تمام سرمایه مالکان آنهاست، بیان کرد: «ایجاد تسهیلات مناسب برای نوسازی بسیار مهم است. یعنی شرایط به نحوی باشد که دارنده ناوگان فرسوده بتوانند با استفاده از این تسهیلات خودروها را نوسازی کنند.»
وی ادامه داد: «در زمان نوسازی ناوگان فرسوده، عرضه ناوگان بدون خروج خودرو فرسوده از ناوگان، باید بهطور کلی متوقف شود. درحــالحاضر خودرو به اندازه کافی در ناوگان وجود دارد و تنـــــها باید نوسازی صورت گیرد.»
کریمی توضیح داد: «متوسط کارکرد ناوگان تجاری در ماه به دلیل فرسودگی این ناوگان کم است. بنابراین باید فروش کامیونهای جدید منوط به خروج فرسودهها باشد. تنها در این صورت است که خریداران کامیونهای وارداتی میتوانند اقساط خود را بپردازند و از عهده تعهداتی که به بانک عامل دارند بربیایند. اما اگر عرضه کامیونهای جدید بدون خروج فرسودهها انجام شود، کارکرد خودروها پایین خواهد آمد.»
کریمی ادامه داد: «در جلسات مربوط به نوسازی ناوگان باید نماینده تشکل صنفی هم حضور پیدا کند تا نظرات این صنف به گوش مسئولان برسد.»
دبیر کانون کامیونداران اظهار کرد: «آمار ناوگان فرسوده به قدری بالاست که نوسازی ۵هزار کامیون در مقایسه با ۵۳هزار کامیون فرسوده موجود در کشور محدود است و باید از همه ظرفیتها برای نوسازی استفاده کنیم تا همه ناوگان نوسازی شود. اما درمجموع طرح نوسازی ناوگان جادهای برای رانندگان جذاب است، به شرط اینکه ضمانت اجرایی مناسب هم داشته باشد.»
لوازم یدکی ماشین سنگین را از دیزل شاپ بخواهید
- ۹۹/۰۵/۲۸