دیزل شاپ| فروشگاه اینترنتی لوازم ماشین سنگین

لوازم یدکی اتوبوس کامیون کشنده کامیونت تریلر| قطعات اتوبوس کامیون کمپرسی تریلی

دیزل شاپ| فروشگاه اینترنتی لوازم ماشین سنگین

لوازم یدکی اتوبوس کامیون کشنده کامیونت تریلر| قطعات اتوبوس کامیون کمپرسی تریلی

لوازم یدکی اتوبوس کامیون کشنده کامیونت تریلر| قطعات اتوبوس کامیون کمپرسی تریلی
دیزل شاپ| فروشگاه اینترنتی لوازم ماشین سنگین
شماره تماس:
09337263827
پشتیبانی واتساپ : 09337263827
آدرس رسمی سایت : https://dizelshop.com/


۱۱۶ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

قطعات کمپرسی جفت محور ماز

 دیزل شاپ  مجله دیزل شاپ  

قطعات کمپرسی جفت محور ماز

کمپرسی جفت محور ماز

مشخصات فنی کمپرسی جفت محور ماز
کمپرسی جفت محور ماز یکی ازمحصولات پرفروش شرکت ماز است که توسط شرکت آذهایتکس در ایران عرضه می شود. شرکت ماز متعلق به کشوربلاروس است که محصولات خود را با کیفیت روسی و با استفاده از تکنولوژِی اروپایی وارد بازار حمل و نقل جاده ای می کند. شرکت آذهایتکس همواره با تمرکز بر روی استراتژی خود یعنی افزایش مستمر کیفیت، نوآوری در تکنولوژی های روز دنیا و استفاده از دانش نسل جوان توانسته به سطح قابل قبولی از فروش محصولات خود برسد. کمپرسی جفت محور ماز با داشتنن ۴۰۱ اسب بخار قدرت موتور است. کمپانی ماز کامیون کمپرسی جفت محور ماز را متناسب با شرایط آب و هوایی سرد طراحی کرده است در نتیجه دارای گیربکس هایی با کیفیت و دقت زیاد در طراحی است. کامیون های فعلی ماز با اتاق های اقتباس شده طرح مان F2000 از موتورهای بنز اکتروس، گیربکس های ZF و محصولات سایر شرکت های معتبر همچون سیستم های ترمز وابکو WABCO بهره می برند. جدید ترین مدل کامیون ماز با استاندارد یورو ۶ و کیفیت ایده آل در بازارهای اروپایی همتای سایر برندهای معتبر به فروش می رسد. کامیونت ۱۸ تن ماز توانست در سال ۲۰۰۱ عنوان بهترین کامیون سال روسیه را دریافت کند.

کمپرسی جفت ماز
امکانات و تجهیزات

  • سیستم تهویه مطبوع,بخاری درجا D4 و کولر آلمان
  • صندلی راننده و کمک راننده بادی
  • سیستم تعلیق جلو PARABOLIC LEAF SPRING
  • سیستم تعلیق عقب و ترمزPNEUMATIC WABCO
  • ابعاد لاستیک: ۳۱۵/۸۰ R 22.5
  • ریموت کنترل
  • فن ترموستاتیک
  • قفل مرکزی
  • سپرمحافظ جلو
  • مبدل ۲۴ ولت به ۱۲ ولت
  • قطع کن باتری
  • قابلیت تنظیم ارتفاع عقب
  • آینه قیچی
  • آینه های گرمکن دار
  • جفت کن دیفرانسیل
  • بادگیرسقف
  • کاهنده آلودگی صوتی
  • فرمان تلسکوپی
  • گارد محافظ بغل
  • پیش گرمکن سوخت
  • تاخوگراف
  • گارد محافظ جلو
  • کروزکنترل
  • گلگیرموکتی
  • کیف ابزار و لوازم جانبی

سیستم ایمنی

  • ترمزضدقفلABS+سیستم ضدلغزشASR
  • مجوز حمل کالای خطرناک
  • جعبه کمک های اولیه
  • کمربند ایمنی سه نقطه
  • مه شکن
  • کپسول آتش نشانی
  • ریتارد موتور

 
  • دیزل شاپ
  • ۰
  • ۰

قطعات کامیونت ماز

قطعات کامیونت ماز

 دیزل شاپ  مجله دیزل شاپ  

قطعات کامیونت ماز

کامیونت ماز
شرکت ماز در سال ۱۹۴۴ اندکی بعد از جنگ جهانی دوم در بلاروس که جز کشور شوروی بود تأسیس شد و توانست به بزرگ ترین تولید کننده ماشین سنگین در کشور اتحاد جماهیرشوروی تبدیل شود. اولین کامیون شرکت ماز در سال ۱۹۴۷ با مشخصاتی همچون موتور دیزل وارد بازار حمل و نقل جاده ای شد. کامیونت ماز دارای ۱۵۰ اسب بخار قدرت موتور است و با ورود به بازار حمل و نقل جاده ای توانست موفقیت بالایی درفروش دست پیدا کند. شرکت ماز بازار کشورهای عراق، سوریه، روسیه وعربستان را برای فروش کامیونت ماز در نظر گرفته است. موتور کامیونت ماز بر گرفته از یک مدل آلمانی است که جز قوی ترین موتورهای موجود در بازار است.

کامیونت ماز
مشخصات فنی کامیونت ماز:

  • موتور و گیربکس
  • موتور p10 4چهار سیلندر و حجم ۳ لیتر با قدرت ۱۵۰ اسب بخار.
  • این موتور از تجهیزاتی همچون توربوشارژ اینترکولر و بازگردان گازهای خروجی EGR بهره می برد.
  • فیلتر دوده یا DPF نیز به صورت استاندارد بر روی آن نصب شده است.
  • استاندارد آلایندگی این کامیونت یورو ۵ است اما در اسناد شرکت مایان نامی از مخزن ادبلو و سیستمSCR نیامده است.
  • گیربکس دستی مکانیکی ۵ دنده ( در اسناد شرکت مایان اشاره شده است که گیربکس دارای اوردرایو است. هر چند در ایران تعریف درستی از اوردرایو رایج نیست اما نگارنده حدس می زند منظور اوردرایو بودن گیربکس است نه تجهیز آن به دستگاه های اضافی مانند اسپلیتر یا سبک سنگین)

سایر مشخصات:

  • اتاق ۳ نفره
  • وزن ناخالص تا ۷٫۵ تن. ( وزن قانونی ۶ تن)
  • وزن خالص ۲۴۲۵ کیلوگرم ( بدون سرنشین و سوخت، اشاره ای به اتاق بار نشده است)
  • باک سوخت ۱۷۰ لیتری
  • دارای گرم کن سوخت
  • چراغ نور روز
  • قفل مرکزی و ریموت
  • تاخوگراف
  • گرم کن آینه ها
  • ترمزها هیدرولیکی و دیسکی
  • مجهز به ABS ضدقفل
  • ضد بکسباد و پایداری الکترونیکی
  • خفه کن
  • قفل دیفرانسیل

 
  • دیزل شاپ
  • ۰
  • ۰

لوازم یدکی کشنده تک محور ماز

 دیزل شاپ  مجله دیزل شاپ  

لوازم یدکی کشنده تک محور ماز

کشنده تک محور ماز
شرکت ماز درسال ۱۹۴۶در کشور بلاروس که یکی از مهم ترین و با کیفیت ترین خودروسازان است تأسیس شد. شرکت ماز همواره برروی کیفیت و قابلیت اطمینان تمرکز داشته و توانسته با ساخت محصولات با کیفیت به جایگاه ویژه ای در صنعت حمل و نقل جاده ای دست یابد. شرکت ماز همواره بر روی بازارهای کشورهای روسیه، عراق، سوریه، عربستان وآلمان و اتریش برای فروش محصولات خود تمرکز دارد. شرکت ماز برای تولید ماشین سنگین کلاس مدرن در سیستم حمل و نقل بین الملل تأسیس شد. کشنده تک محور ماز مدل ۱۸۴۴ یکی از پرفروش ترین محصولات این شرکت است که می تواند تا ۴۰ تن بار ناخالص را تحمل کند. کشنده ماز دارای ۴۳۵ اسب بخار قدرت موتور است که به صورت تک محور به بازار عرضه می شود. استاندارد آلایندگی کشنده ماز یورو ۴ است که در سطح مناسبی طبق استانداردهای آلایندگی قرار دارد. یکی از نقاط قوت این کشنده نسبت به نمونه های مشابه سیستم کلاج هیدرولیکی وگیربکس مدل ZF آن است.

کشنده تک ماز

مشخصات فنی کشنده تک محور ماز:

  • مدل محصول:AZ1844-1393
  • تیپ محصول:کشنده ۲*۴
  • مدل موتور (MERCEDES-BENZ OM501 LA (ACTROS
  • قدرت:۴۳۵ اسب بخار
  • استاندارد آلایندگی:یورو۳/۴
  • گیربکس مدلZF 16S221
  • تعداد دنده:۱۶+۲
  • کلاج تک صفحه ای خشک هیدرولیکی به همراه بوستر پنوماتیکی
  • وزن ناخالص کشنده با تریلی:۱۸۵۵۰
  • وزن ناخالص کشنده بابار:۴۲۰۰۰
  • وزن خالص کامیون:۷۲۰۰

امکانات:

  • سیستم تهویه مطبوع,بخاری درجاD4وکولر آلمان,صندلی راننده وکمک راننده بادی
  • سیستم تعلیق جلو: PARABOLIC LEAF SPRING
  • سیستم تعلیق عقب و ترمز:PNEUMATIC WABCO
  • ابعاد لاستیک:۳۱۵/۸۰ R 22.5

تجهیزات استاندارد:

  • ریموت کنترل
  • فن ترموستاتیک
  • قفل مرکزی
  • سپرمحافظ جلو
  • مبدل۲۴ولت به۱۲ولت
  • قطع کن باتری
  • قابلیت تنظیم ارتفاع عقب
  • آینه قیچی,آینه های گرمکن دار
  • جفت کن دیفرانسیل
  • بادگیرسقف
  • کاهنده آلودگی صوتی
  • فرمان تلسکوپی
  • گارد محافظ بغل
  • پیش گرمکن سوخت
  • تاخوگراف
  • گارد محافظ جلو
  • کروزکنترل
  • گلگیرموکتی
  • کیف ابزار و لوازم جانبی

سیستم ایمنی:

  • ترمزضدقفلABS+سیستم ضدلغزشASR
  • مجوز حمل کالای خطرناک
  • جعبه کمک های اولیه
  • کمربند ایمنی سه نقطه
  • مه شکن
  • کپسول آتش نشانی
  • ریتارد موتور

 
  • دیزل شاپ
  • ۰
  • ۰

لوازم یدکی کامیون کمپرسی تک محور آمیکو

 دیزل شاپ  مجله دیزل شاپ  

لوازم یدکی کامیون کمپرسی تک محور آمیکو

کامیون کمپرسی تک محور آمیکو
کامیون تک محور آمیکو طوری طراحی شده اند که برای حمل بار در مسافت های کوتاه مناسب باشد. این کامیون برای حمل بارهای سنگین طراحی شده است و علاوه برموتور قوی کابین بسیار خوبی هم دارد. شرکت آمیکو با بهره گیری از روش های جهانی مدیریت کیفیت همواره توانسته ضمن تولید محصولات با کیفیت، رضایت مشتریان را به دست آورد. از نکات قابل توجهی که در ساخت کمپرسی تک محور آمیکو جلب توجه می کند پلکان کناری آن است که بسیار به جا نصب شده است و راننده می توان خیلی راحت پیاده و سوار شود. درب ها نیز زیاد باز می شوند. از دیگر نقاط قوت کمپرسی تک آمیکو این است که درب کاپوت دارای یک سیستم هیدرولیکی است وبا زاویه ۶۰ درجه باز می شود که در نتیجه آن دسترسی به موتور و بازرسی های آن برای راننده آسان می شود.

کمپرسی آمیکو

مشخصات فنی کامیون کمپرسی تک محور آمیکو

  • طول: ۸۸۶ سانتیمتر
  • عرض: ۲۵۰ سانتیمتر
  • ارتفاع: ۳۱۵ سانتیمتر
  • وزن با بار: ۲+۲۶ تن
  • ظرفیت باک: ۳۲۰ لیتر
  • حداکثر سرعت: ۱۰۰ کیلومتر در ساعت

امکانات و تجهیزات

  • تمام فولادی تاشو به جلو با دو صندلی پنوماتیک برای ۳ نفر قابل تنظیم
  • اتاق دو جداره و ایزوله شده
  • دارای تختخواب دارای کمربند ایمنی
  • جعبه بزرگ زیر تخت خواب جهت استفاده های مختلف
  • قفل مرکزی
  • شیشه بالابر برقی
  • دارای ۴ عدد آینه و رادیو
  • سیستم گرمایش و سرمایش
  • تاخوگراف و بخاری در جا
  • برق باطری ۲۴ ولت، ۳۲۰ امپر ساعت
  • استارتر ۲۴ ولت، ۲/۶ کیلو وات
  • دینام ۲/۲ کیلو وات

 
  • دیزل شاپ
  • ۰
  • ۰

قطعات کمپرسی جفت آمیکو

 دیزل شاپ  مجله دیزل شاپ  

قطعات کمپرسی جفت آمیکو

کمپرسی جفت آمیکو
کمپرسی آمیکو از جمله کارهای موفق و پرفروش گروه صنعتی آمیکو است. کمپرسی جفت آمیکو با گیربکس قدرتمند و موتور پیشرفته با تکنولوژی جدید همواره توانسته سهم خوبی از بازار ایران را به دست آورد. کمپرسی جفت محور آمیکو دارای سازه ی الکترونیکی است که برای خالی کردن بار استفاده می شود. استفاده از موتورجدید با گشتاور بالا کمپرسی جفت آمیکو را به رقیبی جدی برای کمپانی دیگر تبدیل کرده است. گروه صنعتی آمیکو توانسته اند ضمن عرضه کالاهای کیفی منطبق با استانداردهای داخلی و بین المللی، و با دریافت گواهی های ملی و بین المللی پله های موفقیت را به عنوان یک برند ملی و فراملی یکی پس از دیگری طی نمایند.

کمپرسی جفت آمیکو

مشخصات فنی کمپرسی جفت آمیکو

  • حداکثر قدرت ۱۳۳۶
  • حداکثر گشتاور ۱۳۵۰

کلاج

  • تک صفحه ای با فنر دیافراگمی، هیدرولیک به کمک هوای فشرده، سنکرونیزه هیدرولیک

تعلیق

  • جلو: فنر پارابولیک+میل موج گیر+کمک فنر تلسکوپی
  • عقب: فنر تخت فولادی جند لایه+میل موج گیر+کمک فنر تلسکوپی

شاسی

  • نردبانی دو لایه طبقه بندی شده

ابعاد و اوزان

  • طول ۷۳۲
  • عرض ۲۵۰
  • ارتفاع ۳۱۵
  • وزن بار۲+۲۶ تن
  • ظرفیت باک ۳۲۰ لیتر
  • فرمان تمام هیدرولیک

کابین راننده

  • تمام فولادی تاشو به جلو
  • با دو صندلی پنوماتیک برای ۳ نفر قابل تنظیم
  • اطاق دو جداره و ایزوله شده
  • دارای تختخواب
  • دارای کمربند ایمنی
  • جعبه بزرگ زیر تختخواب جهت استفاده های مختلف
  • قفل مرکزی
  • شیشه بالابر برقی
  • دارای ۴ عدد آینه و گرم کن آینه
  •  CD و رادیو
  • سیستم گرمایش و سرمایش
  • تاخوگراف و بخاری درجا

 
  • دیزل شاپ
  • ۰
  • ۰

لوازم یدکی کامیون جفت محور آمیکو

 دیزل شاپ  مجله دیزل شاپ  

لوازم یدکی کامیون جفت محور آمیکو

کامیون جفت محور آمیکو
کامیون باری جفت محور آمیکو محصول شرکت آمیکو است که همواره در همه زمینه ها موفق بوده وقابلت بالایی دارد. کامیون جفت محور آمیکو مجهز به تجهیزات آتش نشانی بوده ومی توان ازاین کامیون باری در سازمان آتش نشانی استفاده کرد. کامیون باری جفت محور آمیکو پس انجام آزمایش های متعدد مورد تایید سازمان استاندارد کشور قرار گرفته است. کامیون باری آمیکو می تواند برای کابری متفاوت مورد استفاده قرار گیرد. از جمله کاربری‌ها با فروش بالا برای کامیون باری آمیکومی توان کاربری کانتینر و یا میکسر را نام برد.

آمیکو

مشخصات فنی کامیون جفت محور آمیکو

  • حداکثر قدرت: ۱۳۳۶
  • حداکثر گشتاور: ۱۳۵۰

کلاج

  • تک صفحه ای با فنر دیافراگمی، هیدرولیک به کمک هوای فشرده، سنکرونیزه هیدرولیک

تعلیق

  • جلو: فنر پارابولیک + میل موج گیر + کمک فنر تلسکوپی
  • عقب: فنر تخت فولادی جند لایه + میل موج گیر + کمک فنر تلسکوپی

شاسی

  • نردبانی دو لایه طبقه بندی شده

ابعاد و اوزان

  • طول:۷۳۲
  • عرض: ۲۵۰
  • ارتفاع: ۳۱۵
  • وزن بار: ۲+۲۶ تن
  • ظرفیت باک: ۳۲۰ لیتر
  • فرمان هیدرولیک

 
  • دیزل شاپ
  • ۰
  • ۰

قطعات کامیونت جک ۸ تن

قطعات کامیونت جک ۸ تن

 دیزل شاپ  مجله دیزل شاپ  

قطعات کامیونت جک ۸ تن

کامیونت جک ۸ تن
کامیونت ۸ تن جک محصول کشور چین است که در ایران توسط شرکت آرین دیزل پایا مونتاژ و عرضه می شود. کامیونت جک به دلیل داشتن موتور قدرتمند همواره انتخاب خوبی برای بارهای سنگین درون شهری می باشد. کامیونت جک ۸ تن به دلیل کیفیت بالای قطعات و بازدهی مناسب توانسته است بازار کشورهای آسیایی را در دست خود نگه دارد. سیستم ترمز این خودرو دارای ترمز فول پنوماتیک – دو مداره است ترمزهای جلو به صورت دیسک و ترمز های عقب به صورت کاسه ای تعبیه شده است و دارای سیستم ترمز کمکی خفه کن اگزوز می‌باشد.

جک 8 تن
مشخصات فنی کامیونت جک ۸ تن:

  • نوع کابین جا خواب دار
  • فاصله محورها: ۳۸۴۵
  • وزن ناخالص: (Kg 8200)
  • استاندارد آلایندگی: یورو ۴
  • حجم موتور: (CC 3760)
  • سیستم کلاج بادی روغنی
  • فرمان ساچمه گردان هیدرولیکی
  • موتور کمنز
  • ترمز ABS

امکانات و تجهیزات:

  • کمربند ایمنی
  • صندلی قابل تنظیم
  • رادیو پخش
  • کولر
  • قابلیت برگردان اتاق با قفل
  • تهویه سقفی
  • بخاری
  • شیشه برقی
  • اتاق و تیپ جدید ایسوزو
  • طول شاسی ۵ متر بارخور

 
  • دیزل شاپ
  • ۰
  • ۰

قطعات کامیونت ۸ تن فوسو

 دیزل شاپ  مجله دیزل شاپ  

قطعات کامیونت ۸ تن فوسو

کامیونت ۸ تن فوسو
موتور کامیونت های فوسو از سال ۲۰۰۷ توسط فیات تامین می شود. گیربکس کامیونت ۸ تن فوسو نیز ZF است. طراحی موتور کامیونت ۸ تن فوسو نیز برپایه موتورهای ایویکو طراحی شده است. کامیونت ۸ تن فوسو متعلق به شرکت میتسوبیشی ژاپن است که چهارمین خودروسازی بزرگ دنیا است. کامیونت ۸ تن فوسو در ایران توسط شرکت مایان کوگل عرضه می شود. قطعات مورد استفاده در ساخت کامیونت ۸ تن فوسو با دقت و کیفیت بالا طراحی شده اند به همین دلیل هزینه نگهداری کامیونت ۸ تن فوسو پایین است و تقاضا برای خرید آن بین رانندگان ایرانی بالاست. بنابراین با توجه به قیمت مناسب و کیفیت قطعات بالا کامیونت فوسو به رقیبی جدی برای محصولات مشابه در ایران تبدیل شده است.

کامیونت 8 تن فوسو

مشخصات فنی کامیونت ۸ تن فوسو
موتور و گیربکس:

  • موتور ۴P10 با قدرت ۱۵۰ اسب بخار و گشتاور ۳۷۰ نیوتن متر در دورهای ۱۳۲۰ تا ۲۸۰۰دور در دقیقه
  • استاندارد آلایندگی یورو ۵ و EEV
  • مجهز به فیلتر دوده DPF و بازگردان گازهای خروجی EGR
  • گیربکس ۵ دنده مکانیکی مجهز به قفل دیفرانسیل

سایر مشخصات و امکانات:

  • باک سوخت ۱۷۰ لیتری
  • ترمز دیسکی هیدرولیکی مجهز به سیستم ضدقفل ABS
  • سیستم حفظ پایداری ESP و توزیع نیروی ترمز EBD
  • خفه کن اگزوز
  • وزن ناخالص فنی تا ۸٫۵ تن و وزن ناخالص مجاز تا ۸٫۵ تن
  • وزن خالص ۲۴۳۵ کیلوگرم بدون احتساب سرنشین و سوخت
  • دارای گرم کن سوخت
  • قفل مرکزی درب ها و ریموت کنترل
  • تاخوگراف دیجیتال
  • گرمکن آینه ها

 
  • دیزل شاپ
  • ۰
  • ۰

قطعات کامیونت ۵ تن فوسو

 دیزل شاپ  مجله دیزل شاپ  

قطعات کامیونت ۵ تن فوسو را از دیزل شاپ بخواهید

کامیونت ۵ تن فوسو
طراحی و تولید کامیونت ۵ تن فوسو توسط شرکت میتسوبیشی فوسو صورت می گیرد. شرکت فوسو که در شهر کاوازاکی ژاپن تأسیس شد یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان کامیون و اتوبوس در سراسر جهان است. شرکت دایمر جی آلمان بیش از نود درصد سهام شرکت فوسو را خریداری کرد و هم اکنون برگترین سهام دارشرکت میتسوبیشی فوسو است. کامیونت ۵ تن فوسو از جمله کامیونت های پر فروش شرکت فوسو است که توسط شرکت مایان کوگل در ایران عرضه می شود. موتور قدرتمند کامیونت ۵ تن فوسو دارای قدرت ۱۵۰ اسب بخار است. کامیونت ۵ تن فوسو هم با گیربکس دستی و هم با گیربکی اتوماتیک به بازار عرضه می شود. کمک فنرهای فولادی وسیستم تعلیق بادی کامیونت ۵ تن فوسو باعث شده که کامیونت ۵ تن فوسو از عهده کارهای سنگین برآید.

فوسو5 تن

مشخصات فنی کامیونت ۵ تن فوسو
موتور و گیربکس:

  • موتور ۴P10 با قدرت ۱۵۰ اسب بخار
  • حداکثر گشتاور ۳۷۰ نیوتن متر در دورهای ۱۳۲۰ تا۲۸۰۰ دور در دقیقه
  • ۴ سیلندر
  • استاندارد آلایندگی یورو ۵
  • مجهز به فیلتر دوده و سیستم EGR
  • گیربکس مکانیکی دستی ۵ دنده به همراه قفل دیفرانسیل

سایر مشخصات و تجهیزات:

  • وزن ناخالص مجاز قانونی تا ۵٫۶ تن
  • وزن خالص ۲۰۵۰ کیلوگرم
  • ظرفیت باک ۷۰ لیتر
  • ترمز هیدرولیکی دیسکی مجهز به ABS و EBS و ESP
  • خفه کن اگزوز
  • گرم کن سوخت
  • قفل مرکزی و ریموت دربهای کامیون
  • شیشه بالابر برقی
  • تاخوگراف دیجیتال

 
  • دیزل شاپ
  • ۰
  • ۰

مشکلات سیستم ترمز کامیون

 دیزل شاپ  مجله دیزل شاپ  

در این مطلب از سری مطالب عیب‌‌یابی به ‌زبان ساده به مشکلات سیستم‌های ترمز و جلوبندی خودروهای سنگین می‌پردازیم و روش‌های ساده رفع‌عیب آنها را معرفی می‌کنیم.

به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»، مشکلات سیستم‌های ترمز و جلوبندی خودروهای سنگین به شرح زیر می باشد:

سیستم‌ترمز
بدیهی است که سیستم ترمز درحقیقت وظیفه کم‌کردن سرعت خودرو را برعهده دارد؛ سیستم ترمز در خودروهای سبک و سنگین تفاوت‌هایی با هم دارند؛ درخودروهای سبک سیستم ترمز از روغن ترمز و همچنین نیروی کمکی بوستر برای کاهش سرعت استفاده می‌کند اما در خودروهای سنگین علاوه بر روغن ترمز و بوستر از فشار باد نیز استفاده می‌شود؛ مهم‌ترین قطعات در سیستم روغنی خود مایع روغن، پمپ روغن، بوستر ترمز و لنت‌ها و همچنین کاسه‌چرخ‌ها و دیسک‌ها را می‌توان نام برد اما درسیستم ترمز بادی علاوه بر قطعات تشکیل‌دهنده در خودروهای سبک و روش روغنی از پمپ‌های پیانویی بادی و مخازن باد که باعث بهبود فشار ترمز می‌شود نیز استفاده می‌شود. خرابی‌هایی که عموما در سیستم ترمز خودروهای سنگین رخ می‌دهد در خالی‌کردن ترمز درزیر فشار پدال، صداهای غیرعادی و ناهنجار، لرزش درهنگام عمل ترمزگیری و سست‌بودن ترمز خلاصه می‌شود.
دربحث مشکل خالی‌کردن ترمز یا در اصل نبود فشار بر زیر پدال ترمز می‌توان از بین رفتن تشتک‌های ترمز در داخل سیلندر چرخ، خوردگی داخل سیلندر ترمز، شکستگی‌لوله‌های فلزی ترمز، پارگی شلنگ حصیری ترمز (یا شلنگ لاستیکی) خراب‌بودن سیلندر اصلی یا سیلندر زیرپا را نام برد. برای تعمیر این مشکل، می‌توان با تعویض لاستیک تشتکی، تعویض سیلندر ترمز، تعویض لوله فلزی روغن ترمز، بهسازی، تعویض لوازم سیلندر اصلی و یا جایگزینی کامل سیلندرترمز اقدام به حل مشکل کرد؛ اگر وضعیت خرابی از اینها حادتر بود، بهتر است به‌ جای آنکه خودتان به ‌عیب‌یابی مسئله مشغول شوید به متخصص مراجعه کنید چراکه سیستم ترمز بخشی بسیار حیاتی در خودرو است و هرگونه دست‌کاری بی‌مورد و ناآگاهانه ممکن است به خطرات و اتفاقات جبران ناپذیری بینجامد. صدا دادن ترمزها هم می‌تواند از نامرغوب بودن جنس لنت‌های ترمز و یا نامرغوب بودن کاسه‌چرخ‌ها و یا دیسک چرخ‌ها و یا ساده‌تر از همه بر اثر خیس‌شدن کاسه چرخ و لنت ترمز و همچنین لنگ بودن کاسه‌ و دیسک‌ چرخ‌ها ناشی شود. اگر این مشکل در اثر نامرغوب بودن قطعات گفته شده باشد، بهتر است با تعویض آنها با نمونه‌های باکیفیت اقدام به رفع مشکل کنید. با این‌همه درصورتی که این چالش از مرطوب‌بودن کاسه چرخ‌ها و لنت‌ها باشد پس از گذشت مدت زمان مشخص و خشک‌شدن این قطعات مشکل به‌خودی خود حل خواهد شد. باید این را هم اضافه کنیم که گاهی اوقات بر اثر ترمز بیش ‌از اندازه برای مثال عبور از سرازیری‌های طولانی‌مدت و ترمزهای مداوم سیستم‌ترمز به صدا بیفتد که آن‌ هم پس از مدتی (که با خنک‌شدن ترمزها همراه می‌شود) مشکل رفع می‌شود. ضمنا هنگام لنگ‌ بودن کاسه‌چرخ‌ها بهتر است آنها را با نمونه‌ نو تعویض کرد که این مشکل عموما براثر داغ شدن دیسک ‌و کاسه‌ها و گرفتن آب‌ مستقیم بر دیسک و کاسه ترمز داغ شده و درنتیجه تاب‌برداشتن آنها به‌وجود می‌آید.
با درنظرگیری مطلب گفته شده درمورد تاب‌برداشتن کاسه ‌و دیسک‌ها به‌ هر دلیلی، امکان به لرزه افتادن و یا به‌ اصطلاح اره‌کردن ترمز نیز وجود دارد. همچنین خرابی سیبک‌ها، مندل‌ها و سگدست‌ها هم می‌تواند باعث به به‌وجود آمدن لرزش بر اثر فشارهای وارده به ‌این قسمت‌ها و عیوب‌ آنها بشود. لازم به‌ذکر است که بروز این دست مشکل‌ها می‌تواند به دلیل تاب داشتن رینگ، بالانس نبودن تایرها و حتی بی‌کیفیت بودن تایرها نیز باشد. در بعضی موارد ممکن است با وجود بالا بودن کیفیت ترمز، مناسب بودن فشار زیر پدال، ترمز خودرو سست‌ احساس ‌شود و یا گیرایی لازم را نداشته باشد در این هنگام می‌توان با تراشیدن لایه‌ای از کاسه چرخ و یا تعویض لنت نامرغوب با نمونه با‌کیفیت این مشکل را برطرف کرد. البته گاهی خود راننده‌ها با دستکاری غیراصولی و قرار‌دادن شیری برای کنترل فشار باد روی محورهای تریلی به‌طور ناخواسته و از روی فراموشی، قدرت ترمزگیری خودرو را تحت‌ تاثیر قرار می‌دهند. نکته قابل توجه دیگر این است که گاهی سیستم باد بعضی از خودروهای سنگین جوابگوی آنها در سرعت‌های بالا نیست؛ نمونه این موضوع کامیون‌های هوو یا مدل فراز بود که با حجیم‌شدن مخزن باد در نسل بعدی برطرف شد.

جلوبندی
جلوبندی یا متعلقاتی که وظیفه‌ ایجاد تعادل را در خودروها دارند که بخش‌ها و قطعاتی مانند فنرهای لول و شمش جلو، کمک جلو، کلیه سیبک‌ها، مندل‌ها (میله‌های بلندی که به‌وسیله بوش‌های لاستیکی مخصوص به جلوبندی و شاسی متصل می‌شود) میل ‌فرمان‌های کوتاه و بلند، رام، لاستیک‌های رام و لاستیک‌‌های موج‌گیر را شامل می‌شود. علائم و یا خرابی‌هایی که نشان‌ از وجود مشکل در بخش جلوبندی است را می‌توان در مواردی‌ مانند عدم تعادل خودرو‌ هنگام ترمز گرفتن و پیچیدن، ازبین ‌رفتن پایداری خودرو در زمان‌هایی که تایرها از روی شکاف‌های جاده عبور می‌کنند و اصطلاحا زدن فرمان در سرعت‌های بالا خلاصه کرد. در بحث عدم حفظ و یا از بین رفتن‌ تعادل خودرو‌ هنگام پیچیدن و یا ترمزگیری مشکل عموما می‌تواند از سیبک‌های چُپُقی، لاستیک‌های مندل، فنرهای شمش، بریدن پیچ مرکزی (سنتر بولت) و یا پیچ نگه‌دارنده فنر نشأت بگیرد. برای مرتفع‌‌کردن این اشکال به ساده‌ترین روش‌، می‌توان تعویض سیبک‌ها، ‌لاستیک‌های مندل و پیچ سنتر بولت، تعویض لاستیک‌های موج‌گیر و رام و یا در نهایت تعویض بلبرینگ‌های سگ‌دست (که به‌وسیله ‌تراشکار انجام می‌شود) را برشمرد. ضمنا گاهی مواقع مشاهده می‌شود که خودرو با عبور از شکاف‌های آسفالت‌ جاده و حتی شیب‌ جاده، پایداری‌‌ و اختیار آن از راننده سلب می‌شود؛ در این هنگام با بازدید از سیبک‌ها و مندل‌ها و همچنین لاستیک‌های موج‌گیر می‌توان اقدام به رفع اینگونه موارد کرد. فراموش نکنید که همیشه «پیشگیری بهتر از درمان است» که در بحث مشکلات جلوبندی می‌توان برای کاهش خرابی‌های مرتبط روان‌سازی یا گیریس‌کاری کلیه سیبک‌هایی که از گیریس درآنها استفاده می‌شود را از مهم‌ترین روش‌ها دانست. جلوگیری از افتادن خودرو در چاله‌ها و شکاف‌های غیرمعمول و همچنین تعویض به‌موقع‌ لاستیک‌های موج‌گیر و مندل‌ نقشی اساسی را در بحث پیشگیری ایفا می‌کنند.

منبع : عصر خودرو

لوازم یدکی کامیون را از دیزل شاپ بخواهید

 
  • دیزل شاپ