کامیون «هوو» با نامی جدید به بازار ایران می آید
دیزل شاپ
این روزها در کنار وضعیت نابسامان بازار خودروهای سواری و ممنوعیت واردات خودرو، اوضاع خودروهای سنگین نیز چندان مساعد نیست.
گسترش نیوز- بالا رفتن نرخ خودروهای تجاری و نزدیک شدن نرخ نمونههای کم کار اروپایی به حوالی دو میلیارد تومان در کنار قیمتهای چند صد میلیونی خودروهایی که از نظر قوانین دولتی فرسوده به حساب میآیند، عدم تولید داخلی به اندازه کافی و در حد نیاز بازار و… از مهمترین مشکلات این بخش از صنعت حملونقل است. اما این روزها یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خودروهای سنگین در کشورمان درحال آماده شدن برای عرضه محصولات سنگین چینی خود هست. محصولاتی که نه کاملا آشنا هستند و نه چندان غریبه و این بار با نام و مشخصات فنی تغییر یافته به بازار کشورمان راه پیدا کردهاند. از A۷ تا T۷ چندین سال پیش و پس از توقف فروش کشندههای فراز، ایران خودرو دیزل نسل جدید محصولات شرکت سینوتراک را با نام هوو A۷ وارد بازار کرد. این کشنده دارای برتریهای خاصی نسبت به هوو و فراز بود که از مهمترین آنها باید به پیشرانه ۴۲۰ اسب بخاری آن اشاره کرد که در کنار سیستم ترمز پیشرفته تر مجهز به فناوری ضد قفل و… از آن یک محصول کاملا برتر از هوو و فراز ساخته بود و شاید به همین خاطر بود که ایرانخودرو نیز علاقهای نداشت به این حقیقت اشاره کند که این کشنده نیز، محصولی از همان شرکت سینوتراک است که هوو را به بازار ایران فرستاده بود و در واقع تلاش هایی برای مخفی نگاه داشتن این واقعیت نیز میکرد. اما شرایط خاص بازار در کنار عدم بازاریابی ایرانخودرودیزل برای این کشنده و از همه مهم تر وجود دو رقیب خانگی دیگر برای A۷ یعنی فوتون آئومان و کشنده دنیز در سبد فروش ایرانخودرو دیزل باعث شد تا A۷ نتواند چندان جایگاه و فروشی پیدا کند. در این میان وجود محصولات چینی دیگر بازار مثل کشنده C&C و یا کاوه که طرفداران بیشتری داشتند هم باعث شد تا A۷ با فروش اندکی مواجه شده و کم کم در برنامههای فروش ایرانخودرودیزل کم رنگ تر از قبل شود. اما این روزها دوباره این خودرو با نام سیتراک T۷H به همراه برادر دیگرش یعنی سیتراک C۷H توسط مجموعه پیلسان که از زیرمجموعههای شرکت ماموت دیزل محسوب میشود در حال راه یابی به جادههای کشورمان است که میتوان گفت حضور این چنین خودروها که در واقع با کشنده C&C آغاز شده است، روند عرضه محصولات با کیفیت تر چینی خواهد بود. از سیتراک تا پیلسان در سال ۲۰۰۹ شرکت MAN آلمان به منظور حضور قوی تر در بازار پر اهمیت چین، اقدام به تاسیس شرکتی مشترک با سینوتراک کرد که از بزرگترین سنگین سازان این کشور محسوب میشود. این همکاری که با خرید ۲۵ درصد از سهام سینوتراک همراه بود منجر به انتقال دانش فنی و فناوری از سوی MAN به سینوتراک شد و محصولات جدید حاصل از این همکاری، با برند سیتراک و با استفاده از فناوریهای محصولات MAN خلق شدند. سیتراک T۷H که در واقع همان هوو A۷ با تغییراتی فنی است در کنار C۷H که حتی در اتاق نیز شباهت هایی با سری TGمان دارد، دو محصول جدید این شرکت هستند که این روزها قرار است در کشورمان توسط مجموعه پیلسان عرضه شوند. مجموعه پیلسان از زیرمجموعههای شرکت ماموت دیزل است که در سال ۱۳۹۵و با هدف همکاری با شرکتهای خارجی مثل تایرسازی بریجستون و شرکت CNHTC چین تاسیس شده است. در سبد محصولات این شرکت میتوان تریلرهایی با نام پیلسان و کشندههای سیتراک را دید. طبق گفتههای شرکت پیلسان، این تریلرها که طیف کاملی را شامل میشوند، با فناوری روز اروپا و همراه با استاندارهای این منطقه تولید میشوند و میتوان فهمید که هدف از تاسیس این بخش، عرضه محصولاتی با کیفیت اما با قیمتهای پایین تر برای طیف گسترده تری از خریداران خواهد بود. میتوان امیدوار بود که اگر توان شرکت ماموت و پیلسان برای عرضه این کشنده ها، همچون برنامه عرضه محصولات اسکانیا باشد، باید منتظر فروش بالای این خودروها در کشورمان بود. امروزه با وجود محصولاتی مثل کشندههای C&C یا دانگ فنگ KX، نگاه منفی خریداران به کشندههای چینی کمتر شده است و از طرفی با مشخصات قابل قبول این دو کشنده در کنار نام معتبر ماموت دیزل، میتوان آینده خوبی برای این دو خودرو نیز متصور بود. امروزه با توجه به قیمتهای نجومی کامیونهای صفر کیلومتر اروپایی، راهی جز عرضه نمونههای کارکرده از این خودروها و یا مدلهای ارزان نرخ تر چینی برای کاهش سن ناوگان تجاری کشورمان دیده نمیشود. کشنده T۷H یکی از محصولات سیتراک در کشورمان، کشنده T۷H است که ظاهری شبیه به همان هوو A۷ دارد. قابل ذکر است که طبق گفتههای این شرکت، اتاق این خودرو که دارای سیستم بالابر هیدرولیکی و الکتریکی بوده از طراحیهای شرکت معروف جیوجیارو ایتالیا است. در زیر این کابین، چهار بالن باد برای نرمی و جذب تکانهای مسیر قرار دارد و برای افزایش ضریب ایرودینامیک آن، دارای مجموعه کامل بادگیر روی سقف و لبههای انتهایی اتاق است. این کشنده از موتوری با کد MC۱۱ به حجم ۱۰.۵ لیتر استفاده میکند که اساس ساختاری آن در واقع پیشرانه سری D۲۰ مان است و آلایندگی آن با کمک سیستم پاشش ادبلو یا همان فناوری SCR به یورو۴ میرسد و البته دارای فیلتر جذب دوده نیز بوده تا با استانداردهای آلایندگی کشورمان تطابق کامل داشته باشد. بالاترین قدرت این پیشرانه ۶ سیلندر توربوشارژ شده برابر است با ۴۴۰ اسب بخار و بیشینه گشتاور آن نیز به ۱۹۰۰ نیوتن متر میرسد. میبینیم که در واقع این کشنده با موتوری جدید با ۲۰ اسب بخار قدرت بیشتر، تفاوت هایی با هوو A۷ دارد. گیربکس این خودرو نیز از ساختههای ZF و نمونهای ۱۶ سرعته دستی بوده و دارای دندههای سنکرونیزه برای تعویض راحت تر در دور موتورهای مختلف است. در حالی که این خودرو در قسمتهای ظاهری دقیقا همان A۷ ایرانخودرودیزل است، در بخشهای فنی میتوان به قطعات مشترک با محصولات مان و یا ساخته شده تحت نظارت این شرکت اشاره کرد. برای مثال محورها نیز از ساختههای MAN بوده که در محور عقب به قفل دیفرانسیل نیز مجهز است. همچنین محور عقب دارای سیستم تعلیق بادی با کنترل دستی و اتوماتیک نیز بوده که از ساختههای شرکت معتبر wabco است. این کشنده در محور جلو دارای ترمزهای دیسکی و در محور عقب از نوع کاسهای است که با وجود سیستم هایی مثل ترمز ضد قفل ABS، سیستم ضد لغزش ASR و سیستم توزیع و محدودکننده نیروی ترمز EBL به همراه ترمزموتوری اتوماتیک، توان توقفی بالایی خواهد داشت. در بین تجهیزات استانداردی که روی این خودرو دیده میشود میتوان به بخاری درجا، سیستم صوتی و تصویری به همراه مانیتور ۵/۵ اینچی، آینههای برقی گرم کن دار، گرم کن هوای ورودی به موتور، پیش گرم کن برقی و فیلتر آب گیر سوخت، بوق شهر و جاده، سیستم هشدار دنده عقب، کپسول آتش نشانی و.. اشاره کرد. همچنین این خودرو دارای باک سوخت ۵۶۰+۶۰۰ لیتری به همراه مخزن ادبلو به ظرفیت ۴۰ لیتر است. ضمن این که میتوان به صورت سفارشی برای آن امکاناتی مثل سیستم نشانگر فشار هوای تایرها TPMS، بلوتوث، کولردرجا، خروجی برق ۱۲ ولت، صندلی شاگرد بادی، پردههای جانبی اتاق، یخچال و فریزر و.. نیز سفارش داد. کشنده C۷H این کشنده در واقع محصول جدیدتری نسبت به T۷H است و از اتاق سری TG مان بهره میبرد که واضحترین نشانه آن، حالت کرکرهای در بخش عقبی بالای اتاق است. در طراحی داخلی و خصوصا داشبورد نیز میتوان به روشنی ردپای طراحی محصولات MAN مثل TGX را دید که باعث شده است فضای داخلی، ساده و در عین حال کاربردی و به روز باشد. این خودرو در بخش فنی عینا همان T۷H است با این تفاوت که در بخش هایی دارای تفاوتهای اندکی شده است. برای مثال، باک سوخت این خودرو فقط در حجم ۶۰۰ لیتر ذکر شده است و مجموعه کلاچ نیز از ساختههای SACHS است که سابقه زیادی در ساخت مجموعه کلاچ خودروهای سبک و سنگین دارد.
منبع: عصر خودرو
لوازم یدکی هوو را از دیزل شاپ بخواهید
- ۹۹/۰۴/۲۴